Inleiding
De uitvoering van projecten, zeker van complexe projecten, is en blijft een dynamisch proces. Door het constant blijven volgen van de projecten tijdens de voorbereiding en uitvoering krijgen we een goed inzicht in het uiteindelijke resultaat, de kosten, en de inzet van subsidies. In 2018 hebben we met behulp van externe expertise onderzoek verricht naar de vervangingsopgave van de openbare ruimte. Hier hebben we onze begroting toen op aangepast.
Deze rapportage geeft de voortgang weer van de IUP-projecten. Alle projecten zijn beoordeeld naar de situatie per 29 augustus 2019. Daarbij is ook een doorkijk gemaakt naar de totale doorlooptijd van het betreffende project. Als er sprake is van een technische - en/of financiële afwijking treft u in deze rapportage een nadere toelichting aan.
1. Technische voortgang van de projecten (alle IUP-projecten)
Hierbij wordt beoordeeld welke technische mutaties er de afgelopen periode hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt gekeken of eventuele afwijkingen gevolgen hebben voor de planning van de uitvoering. Vooralsnog kunnen de meeste projecten volgens planning worden afgerond. In het volgende overzicht geven we aan welke technische mutaties de afgelopen periode hebben plaatsgevonden.
In het volgende overzicht geven we aan welke technische mutaties de afgelopen periode hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt gekeken of eventuele afwijkingen gevolgen hebben voor de planning van de uitvoering.
Status | Aantal | |
---|---|---|
Technisch gereed | 3 | |
Financieel gereed | 31 | |
Voorbereiding op schema | 8 | |
Uitvoering op schema | 5 | |
Startmoment loopt gevaar | 1 | |
Startmoment is bijgesteld | 1 | |
Project is vervallen | 2 | |
Nieuw project | 2 | |
Totaal | 53 |
Status – startmoment loopt gevaar
Het project Romeinenweg heeft vertraging opgelopen omdat alsnog is besloten om ook de riolering aan te pakken. De voorbereiding van het werk wordt nu in eigen beheer uitgevoerd. Het project wordt in 2020 opgeleverd.
Status – startmoment is bijgesteld
De start van project Vierhoeksingel is bijgesteld. Het verwachte moment van uitvoering is sterk afhankelijk van het tot stand komen van een onderliggende overeenkomst.
Status – project is vervallen
De werkzaamheden voor het project Vorstengrafdonk ontsluiting zijn in juni 2017 afgerond. Sindsdien is er geen duidelijkheid over ontwikkelingen rond het project Vorstengrafdonk racecircuit. De projecten worden binnen het IUP daarom als vervallen aangemerkt. Bij nieuwe ontwikkelingen kunnen de projecten weer worden gereactiveerd.
Status – nieuw project
In samenwerking met NS wordt de parkeerdruk van NS Station Ravenstein opgelost. Hiervoor wordt de bestaande parkeercapaciteit nabij dit station uitgebreid. Dit heeft een verwachte directe invloed op het (groeiende) gebruik van Station Ravenstein en daarmee op de mobiliteit (gebruik openbaar vervoer). Bij gebrek aan dekking binnen het Mobiliteitsfonds wordt dit project voor nu opgenomen in het IUP.
In reactie op het opheffen van een halte van OV-lijn 161 in Geffen in door Arriva wordt aan de rand van Geffen een andere halte opgewaardeerd. Bij gebrek aan dekking binnen het Mobiliteitsfonds wordt dit project voor nu opgenomen in het IUP.
2. Voortgang op projectniveau
De volgende tabel toont alle projecten waarbij een verandering plaatsvond. De onderscheiden projectfasen zijn:
A = Programmafase
B = Ontwerpfase
C = Bestekfase
D = Uitvoeringsfase
E = Technisch gereed
F = Financieel gereed
Projectnaam | Projectfase | Toelichting bij technische of financiële afwijkingen |
---|---|---|
Asfaltonderhoud 2018 | F | We hebben een aanbestedingsvoordeel, het project sluiten we af |
Baggeren sloten | D | Er is meer vrijkomend slib dan oorspronkelijk voorzien |
Bomenplan | F | We sluiten het project af |
Braakstraat - Kromstraat VRI | D | We hebben een aanbestedingsnadeel |
BRP plus Oss | F | We sluiten het project af |
Civiele kunstwerken geheel Oss | F | We sluiten het project af |
Constantijnstraat Lith e.o. | E | Het project is technisch gereed |
Dorskamp dunnen van bomen | F | We sluiten het project af |
Dr. S.v. Zw.bergsingel Euterpeln. en Kromstr. VRI ( onderdeel F59) | D | We hebben een aanbestedingsnadeel |
Hagelkruisstraat herinrichten buitenruimte | C | T.g.v. aansluiting vastgoedontwikkeling op riolering verhardingen vervangen |
Havenstraat | E | We hebben een aanbestedingsvoordeel, het project sluiten we af |
Hertogenbuurt Zuid | E | We hebben een aanbestedingsvoordeel, het project sluiten we af |
Impuls bomenbeleid (Baljuwstraat) | F | We sluiten het project af |
Kromstraat Overlangel | F | We sluiten het project af |
Monsterstraat | F | We sluiten het project af |
Osseweg | D | Projectresultaat t.g.v. aanpak fietsvoorzieningen aansluitende rotonde |
Pater Bleijsstraat e.o. | F | We sluiten het project af |
Peellaan | C | We hebben een aanbestedingsnadeel |
Prof. Regoutstraat | F | We sluiten het project af |
Schoolweg ( v-h Lith bomen) | C | Dit is een samengesteld project met grotere scope |
Venusstraat | F | We hebben minder subsidie dan ingepland, we sluiten het project af |
Verbeteren waterkringloop Hoge Zandgronden | F | projectresultaat, af te sluiten |
VRI vervanging regeling | D | Bijstelling i.v.m. opvangen aanbestedingsnadeel gezamenlijke aanbesteding |
Wegenlegger | F | We sluiten het project af |
Willandstraat | F | We sluiten het project af |
Zaltbommelseweg - JF Kennedybaan kruising + VRI | C | We hebben een aanbestedingsnadeel |
Zevenbergseweg | F | We sluiten het project af |
Parkeren Station Ravenstein | B | In samenwerking met NS werken we aan uitbreiding parkeercapaciteit |
Busvoorziening Papendijk Geffen | B | Uitbreiden van busvoorziening Papendijk Geffen |
3. Financiën
Op dit moment is er een voordelig resultaat op de IUP-projecten. De budgetten van de projecten Asfaltonderhoud 2018, Havenstraat, Hertogenbuurt Zuid stellen we naar beneden bij omdat er bij deze projecten sprake is van een aanbestedingsvoordeel. De budgetten van de projecten Braakstraat-Kromstraat VRI, Saal van Zwanenbergsingel-Euterpelaan-Kromstraat VRI, Zaltbommelseweg-JF Kennedybaan VRI moeten door een aanbestedingsnadeel naar boven worden bijgesteld. Dit dekken we door een bijstelling van het budget voor het project VRI vervangen regeling. Ook het project Peellaan kent een aanbestedingsnadeel en stellen we naar boven bij.
In het project Osseweg zijn de fietsvoorzieningen op de aansluitende rotonde alsnog mee aangepakt dit maakt dat het budget naar boven moet worden bijgesteld. Het project Schoolstraat (v-h Lith bomen) is samengevoegd uit diverse andere projecten. De scope van het project is groter geworden waardoor het budget niet meer toereikend is. Dit budget dient dus ook naar boven te worden bijgesteld. De subsidie voor het project Venusstraat is uiteindelijk lager uitgevallen dan oorspronkelijk beoogd. Het budget voor dit project wordt ook naar boven bijgesteld. Ten gevolge van het aansluiten van vastgoed ontwikkelingen op de riolering dient een gedeelte van de verharding binnen het project Hagelkruisstraat te worden hersteld. Het projectbudget wordt hiervoor opgehoogd.
Het resultaat hebben we geanalyseerd naar de financieringsbron. Een project kan gevoed worden uit het rioleringsfonds, fonds bodemsanering, grondbedrijf en beheergelden. Om een zuiver beeld te schetsen herleiden we het resultaat terug naar deze groepen. Het resultaat valt uiteen in afwijkingen op groot onderhoud en vervanging. De afwijkingen op groot onderhoud worden gemuteerd op de betreffende activiteiten en voor zover het groot onderhoud groen, wegen of verkeer betreft eventueel verrekend met de Reserve IUP. Afwijkingen op vervanging leiden tot aanpassing van het betreffende investeringsvolume en hogere of lagere kapitaallasten in volgende jaren.
Het voordelig resultaat groot onderhoud bedraagt € 428.419. Hiervan wordt € 132.500 ingezet in een nieuw project. In dit project wordt in samenwerking met de NS de parkeerdruk van NS Station Ravenstein opgelost. Daarnaast wordt ter compensatie van het opheffen van de halte in het centrum van Geffen van buslijn 161 de bestaande halte aan de Rijksweg uitgebreid. Dit project wordt vanuit vervangingen geprogrammeerd. Het restant bedrag groot onderhoud € 295.919 voegen we toe aan de Reserve IUP zodat tegenvallers in het tweede deel van het jaar en nieuwe projecten in het nieuwe IUP kunnen worden afgedekt.