Programmabegroting 2020-2023

Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing

Jeugdzorg

Jeugdzorg

Risico en beheersmaatregel

S/I [1]

Impact

Kans

Risicobedrag
(impact  x kans)

Jeugdzorg (inverdieneffect)
Jeugdzorg (ontwikkelingen 2021)

I (2020)
S

€ 630.000
€ 1 miljoen

80%
80%

€ 503.000
€ 800.000

Risico 2020
Naar alle waarschijnlijkheid hebben we een tekort op de jeugdzorg vanaf 2020. In het inkoopkader 2020 is rekening gehouden met inverdieneffecten als gevolg van de in gang gezette transformatie. Bij de vertaling van de financiële inverdieneffecten naar de inkoop 2020 en verder zijn er forse problemen opgetreden. Er is verschil van mening over tarieven per plek, het tempo van de op-/om- en afbouw en over de omvang van de afbouw. Dit alles resulteert erin dat het inkoopkader 2020 wordt aangepast, waardoor het financieel risico gedeeltelijk wordt verminderd. In het bijgestelde kader is nog een risicovolle opbrengst van € 3,4 miljoen opgenomen. Dit is de opbrengst van de afbouw bij zware jeugdzorg. Volgens de zorgaanbieders is in het meest gunstige scenario een opbrengst van € 1 miljoen haalbaar. Het Osse aandeel hierin is ongeveer 18,5%.

Beheersmaatregel

De centrumgemeente ’s-Hertogenbosch heeft een projectgroep die zich actief bezighoudt met de monitoring van de gemaakte afspraken. Uit tussentijdse rapportages 2020 moet blijken in hoeverre de doelstelling gerealiseerd wordt.
In overleg met de zorgaanbieders is overeengekomen om de transformatie op te splitsen in 2 delen. In deel 1 wordt de afbouw qua aantallen grotendeels gebaseerd op de opgave van de aanbieders. Er wordt bekeken of de opbouw verlaagd kan worden in lijn met minder afbouw dan waar rekening mee werd gehouden.

2021
De onzekerheden rondom de transformatie werken door naar 2021 en volgende jaren. Daarnaast spelen er meer ontwikkelingen waardoor we de financiële kaders voor 2021 en volgende jaren nog niet in beeld kunnen brengen.
De huidige contracten met zorgaanbieders zijn voor een groot deel gebaseerd op lumpsum overeenkomsten. Met ingang van 2021 worden alleen voor zware zorg nog lumpsum overeenkomsten afgesloten. Lichte zorgvormen worden bekostigd op basis van P x Q.
Vanaf dan worden de regiogemeenten zelf financieel verantwoordelijk voor de financiering van de lichte zorgkosten voor cliënten uit hun gemeente. Het lijkt erop dat de gemeente Oss relatief gezien een hoger aantal cliënten heeft. Als deze veronderstelling klopt dan leidt ook deze ontwikkeling tot hogere kosten.
Daarnaast wordt voor alle zorgvormen op dit moment onderzoek gedaan naar een reële kostprijsvergoeding. Naar verwachting zullen de tarieven hoger uitvallen waardoor bij een gelijkblijvend volume de kosten zullen stijgen.

Beheersmaatregel
In overleg met de Basisteams Jeugd en Gezin zullen we moeten komen tot een goed monitoringsysteem om het gebruik van jeugdhulp en de daaraan gekoppelde kosten nauwkeurig te volgen.
Ook zullen we regionaal de inzet van jeugdhulp monitoren om zicht te houden op eventuele wachtlijsten en tijdig maatregelen daarvoor te nemen.

[1] In deze kolom is aangegeven of het risico naar verwachting een structureel of incidenteel effect heeft. In het geval van een structureel risico geven we de bedragen per jaar weer.