We hebben nog extra facturen van zorginstellingen ontvangen over vorig jaar. Dit is meer dan we ingeschat hadden bij de jaarrekening 2018. Voor de Wmo dagbesteding is dit een bedrag van € 61.000 en voor beschermd wonen/wonen met ondersteuning € 86.000. De kosten voor beschermd wonen (regionaal) onttrekken we uit de reserve beschermd wonen.
Wmo dagbesteding en begeleiding
-250
0
0
0
0
Wmo dagbesteding en begeleiding
We verwachten een incidenteel voordeel van € 250.000 voor Wmo dagbesteding en begeleiding. We hebben de werkelijke lasten van het eerste halfjaar 2019 doorgetrokken naar het gehele jaar 2019. De uitkomst van deze doorrekening afgezet tegen de ramingen levert een voordeel op van € 350.000. In het tweede halfjaar verwachten we een stijging van de kosten omdat de achterstanden voor aanvragen zorg worden ingelopen. De meerkosten hiervan ramen we op € 100.000 zodat we per saldo een voordeel verwachten van € 250.000. Omdat we nu niet precies kunnen aangeven wat de meerjarige structurele effecten zijn zetten we de meevaller incidenteel in. Bij de eerste financiële tussenrapportage 2020 kunnen we een betere inschatting maken. Overigens hebben we dit budget bij de eerste financiële tussenrapportage van 2019 structureel verhoogd met ruim € 950.000. Het nadeel in 2019 is dus iets minder groot.
Jeugdzorg
-543
0
0
0
0
Jeugdzorg
We verwachten in 2019 een eenmalig voordeel van € 543.000. In de meicirculaire 2019 hebben we extra geld voor jeugdzorg vanuit het Rijk ontvangen. Deze gelden zijn ingezet om tekorten uit de Eerste financiële rapportage 2019 af te dekken (€ 1,7 miljoen). Daarnaast resteerde nog eenmalig € 543.000. Dit budget is in afwachting van nadere informatie over budgetbesteding toegevoegd aan het budget voor jeugdzorg. Van de centrumgemeente hebben we tussentijdse informatie ontvangen. Hieruit blijkt dat de toegevoegde middelen alsnog vrij kunnen vallen. Er zijn nog wel een beperkt aantal risico’s die met de toepassing van het woonplaatsbeginsel te maken hebben. De kans is aanwezig dat we alsnog moeten bijdragen in de kosten 2015 e.v. jaren voor jeugdzorg van enkele cliënten die niet in Oss woonachtig zijn maar wel de ouders of één van de ouders. Eventuele effecten verwerken we in de jaarrekening.
Bestedingsplan reserve beschermd wonen
0
0
0
0
0
Bestedingsplan reserve beschermd wonen
We verwachten in 2019 een overschot op de kosten van beschermd wonen van € 3,8 miljoen. We stellen voor om dit in de reserve beschermd wonen (regionaal budget) te storten. In deze regionale reserve zijn de overschotten vanaf 2015 gestort. De reserve is bedoeld om de transformatie in Beschermd wonen vanuit de Oplosagenda en het Koersdocument te financieren. We hebben voor de komende jaren een prognose gemaakt van de uitgaven die we uit de reserve willen betalen. Het gaat om € 3,1 miljoen in 2020, € 2,3 miljoen in 2021 en voor 2022 en 2023 respectievelijk € 600.000 en 400.000.
Ons Huis van de Wijk Ruwaard
0
0
0
0
0
Ons Huis van de Wijk Ruwaard
Wij stellen eenmalig € 80.000 beschikbaar voor sociale ondersteuning en de coördinatie in Ons huis van de Wijk. Tot 2021 wanneer het Huis van de wijk in de Nieuwe Iemhof opgaat is € 160.000 nodig. De zorgorganisaties die meedoen in de proeftuin Ruwaard nemen gezamenlijk € 80.000 voor hun rekening. Het restant dragen wij bij. Deze kosten betalen we uit de reserve Wonen, welzijn en zorg. Hierdoor hebben we geen extra budget nodig.
Afrekening Sociale verzekeringsbank 2018
-39
0
0
0
0
Afrekening Sociale verzekeringsbank 2018
De sociale verzekeringsbank heeft de afrekening 2018 opgesteld. We ontvangen over voorgaande jaren eenmalig € 143.000. In de jaarrekening 2018 hebben we hier geen rekening mee gehouden. De afrekening gaat over de persoonsgebonden budgetten van jeugdzorg, Wmo en beschermd wonen. Het bedrag dat we ontvangen voor beschermd wonen (€ 104.000) storten we in de reserve beschermd wonen omdat er sprake is van regio gelden. Per saldo hebben we een voordeel van € 39.000.
Totaal 3O-ontwikkelingen
-771
0
0
0
0
Budgettair neutrale wijzigingen
-86
445
546
578
578
Nieuw beleid
0
298
414
374
374
Netwerk AED's
0
55
55
55
55
Netwerk AED's
We stellen voor om vanaf 2020 structureel € 55.000 op te nemen voor een dekkend netwerk AED's binnen de gemeente Oss. Hiermee kunnen we structureel onderhoud uitvoeren aan de AED's. In samenwerking met alle AED-werkgroepen zijn we tot dit voorstel gekomen. Op 8 november 2018 heeft de gemeenteraad unaniem een amendement aangenomen. Daarbij is ons opgedragen om te komen tot een effectief dekkend netwerk AED's in de publieke ruimte. De AED-werkgroepen zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderhoud en voor fondsenwerving om vervangingsinvesteringen te kunnen doen.
Voortzetten project STORM (depressie preventie)
0
0
126
126
126
Voortzetten project STORM (depressie preventie)
We hebben tot en met 2020 geld voor het project STORM (gericht op depressie preventie). We willen dit project structureel voortzetten. De jaarlijkse kosten hiervan zijn € 125.733. STORM is een regionaal depressie preventie project wat in de regio Land van Cuijk, Maasland, Uden, Meierijstad, Boekel en Landerd wordt uitgevoerd op het middelbaar onderwijs en ROC. Het project is gericht op vroegsignalering bij jongeren en gericht op het voorkomen van suïcide onder jongeren. In Oss wordt dit project vanaf 2015 succesvol uitgevoerd. Vanaf 2019 voeren we STORM regionaal uit. Het doel is te komen tot een duurzame depressie preventieve aanpak onder jongeren in de leeftijd van 12-23 jaar binnen onze regio.
Aanpak problematische jeugd
0
203
173
173
173
Aanpak problematische jeugd
We stellen voor om structureel extra geld in de begroting op te nemen voor aanpak jeugdoverlast. Hiervoor nemen we vanaf 2020 € 173.000 op in de begroting. Hiermee willen we structureel investeren in de aanpak van problematische jeugdgroepen. Een garantie op veiligheid en het voorkomen van jeugdoverlast en – criminaliteit is in de huidige tijd en samenleving helaas niet te geven. Het afgelopen jaar hebben we een pilot met straatcoaches gedaan. Nu willen we structureel met een aantal jeugdboa's gaan werken. Hierdoor kunnen zij een blijvende vertrouwensband opbouwen met de jeugd(groepen). Deze maatregelen zijn nodig omdat we binnen onze gemeente jeugdoverlast ervaren. Eenmalig willen we ook € 30.000 beschikbaar stellen voor verlenging van de inzet van de huidige straatcoaches. De eerste 8 weken van 2020 laten we de jeugdboa's samen optrekken met de straatcoaches die al een vertrouwensband met de jeugd hebben. Hierdoor kan informatie-uitwisseling en kennisoverdracht plaatsvinden en kunnen de jeugdboa's sneller een vertrouwensband met de jeugdgroepen opbouwen.
Verlengen inzet wijkverpleegkundige
0
40
40
0
0
Verlengen inzet wijkverpleegkundige
We stellen voor om voor het jaar 2020 en 2021 € 40.000 beschikbaar te stellen voor de inzet van de wijkverpleegkundige. Bij de programmabegroting van 2017-2020 heeft de raad hier voor de jaren 2018 en 2019 € 40.000 per jaar beschikbaar gesteld. In september 2018 is tussentijds geëvalueerd. Die evaluatie was positief; de extra uren van de wijkverpleegkundige hadden grote meerwaarde. De meerwaarde zit hem vooral in het leggen van de verbinding tussen aan de ene kant de zorg aan individuele cliënten en aan de andere kant wijkgerichte, niet aan individuele verzekerden toewijsbare zorg. De wijkverpleging is daarmee de schakel tussen het zorgdomein en het sociale domein. Daarnaast is het nodig dat er enkele bekende gezichten zijn die onderdeel kunnen zijn van een integraal team. Samenwerken met álle wijkverpleegkundigen in een wijk (soms wel 20!) is immers onmogelijk. Het voorstel is nu om de financiering voor de inzet van de wijkverpleegkundige in het sociaal team te verlengen met twee jaar. We gebruiken de periode van twee jaar om in gesprek te gaan met de zorgverzekeraars en te komen tot afspraken over de financiering.
Verhoging budget straatcoaches
0
0
20
20
20
Verhoging budget straatcoaches
We passen het bedrag en de besteding van de post nieuw beleid ‘Aanpak problematische jeugd’ aan. In plaats van het werken met jeugdboa’s is besloten dat we, omdat we het afgelopen jaar met succes een pilot met straatcoaches hebben gedaan, het werken met straatcoaches willen verlengen omdat zij een uitstekende band hebben met de jeugd en de jeugdgroepen. We verhogen het bedrag met € 20.000. Dit betalen we in 2020 uit het budget wat gereserveerd is voor de overdracht en vanaf 2021 uit het structurele begrotingsoverschot. Dit heeft de gemeenteraad via een amendement besloten tijdens de raadsvergadering over de programmabegroting 2020-2023 op 7 november 2019.
Totaal Nieuw beleid
0
298
414
374
374
Wat kunnen we minder of anders doen?
-622
12
-518
-518
-518
Verbeterslag indicaties complexe casuïstiek Wmo
0
0
-150
-150
-150
Verbeterslag indicaties complexe casuïstiek Wmo
We willen een verbeterslag maken in de indicaties bij complexe casuïstiek binnen de Wmo. We verwachten dat we hier vanaf 2021 minimaal € 150.000 mee kunnen besparen. Het gaat hierbij vooral om een besparing op individuele begeleiding. In Oss is het aantal van deze indicaties substantieel hoger dan in de regio: in Oss 19 in 2018 (€ 296.895), in de rest van de regio 6 (€ 72.499). We gaan per casus een analyse maken. We zijn ervan overtuigd dat de ondersteuning op andere manieren nog steeds op basis van maatwerk en passend bij de hulpvraag ingevuld kan worden. Onze inschatting is dat veel binnen de huidige subsidies en Wmo contracten past.
Indexeren eigen bijdrage Regiotaxi
0
-30
-30
-30
-30
Indexeren eigen bijdrage Regiotaxi
We gaan de eigen bijdrage van gebruikers van de Regiotaxi voor 2020 indexeren. Hierdoor verwachten we dat de jaarlijkse inkomsten met € 30.000 stijgen. We hebben in de eerste financiële tussenrapportage van 2019 een nadeel bij de Regiotaxi gemeld. Het ging toen om hogere kosten als gevolg van de aanbesteding eind 2018 en een toename in het aantal ritten en kilometers. Na de aanbesteding is besloten de eigen bijdragen voor gebruikers niet te indexeren. We stellen nu voor dat alsnog te doen. Dat past in onze visie van zelf bijdragen aan voorzieningen. Of we met deze maatregel daadwerkelijk meer inkomsten krijgen is afhankelijk van het aantal ritten en kilometers dat in 2020 gereden wordt.
Afschaffen minimapas
0
-78
-78
-78
-78
Afschaffen minimapas
We gaan de minimapas voor het Kleinschalig Collectief Vervoer vanaf 2020 afschaffen. We verwachten dat we hiermee jaarlijks € 78.000 kunnen besparen. Het Kleinschalig Collectief Vervoer is bedoeld voor het vervoer van deur tot deur voor mensen met een mobiliteitsprobleem, die geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer. Minima zonder mobiliteitsproblemen kunnen gewoon met het reguliere openbaar vervoer reizen. Minima met mobiliteitsproblemen kunnen een beroep doen op de Wmo. Het afschaffen van de minimapas past in onze visie van zelfredzaamheid en het simpel en overzichtelijk houden van het aantal regelingen. Oss is ook de enige gemeente die deze regeling hanteert.
Gedifferentieerde tarieven voor PGB's huishoudelijke verzorging
0
0
-200
-200
-200
Gedifferentieerde tarieven voor PGB's huishoudelijke verzorging
We gaan vanaf 2021 gedifferentieerde tarieven toepassen bij de persoonsgebonden budgetten (PGB's) voor huishoudelijke verzorging. De verwachte besparing hiervan is € 200.000. Bij huishoudelijke verzorging geldt er nu één tarief voor PGB's, ongeacht waar inwoners de ondersteuning inkopen. Hiermee is huishoudelijke verzorging een uitzondering op de andere voorzieningen vanuit de Wmo en andere gemeenten in de regio. Bij de overige voorzieningen wordt onderscheid gemaakt tussen dienstverlening via een professionele dienstverlener (het maximum PGB-tarief), een zelfstandige zonder personeel/freelancer (85% van het maximum PGB-tarief) en dienstverlening door iemand uit het sociaal netwerk (50% van het maximum PGB-tarief met een maximum van € 20 per uur). Als qua inkoop de verdeling per type zorgverlener gelijk blijft levert dit een besparing van ongeveer € 200.000 op. De besparing kan minder groot zijn als cliënten die nu huishoudelijke verzorging inkopen bij een informele zorgverlener, dit gaan bij doen bij een zzp’er/freelancer of een professionele dienstverlener. In het meest extreme geval zouden alle cliënten huishoudelijke verzorging in gaan kopen bij een professionele dienstverlener. In dat geval blijven de kosten voor PGB's huishoudelijke verzorging gelijk. Mogelijk kan de maatregel al in de loop van 2020 ingevoerd worden. In dat geval zijn er in 2020 ook besparingen mogelijk. Dat hangt er vanaf wanneer de verordening aangepast is.
Vrijval reserve beschermd wonen
-622
0
0
0
0
Vrijval reserve beschermd wonen
We laten in 2019 € 1,9 miljoen vrijvallen uit de regionale reserve voor beschermd wonen. Het aandeel van Oss hierin is € 622.389. De reserve is bedoeld om de transformatie in Beschermd wonen vanuit de Oplosagenda en het Koersdocument te financieren. Regiotekorten voor maatschappelijke opvang brengen we ook ten laste van deze regioreserve. We hebben voor de komende jaren een prognose gemaakt van de uitgaven die we uit de reserve willen betalen. Daaruit komt naar voren dat er voor een bedrag van € 1,9 miljoen op dit moment geen uitgaven gepland zijn.
Verbetermaatregelen WMO en Jeugdzorg
0
120
0
0
0
Verbetermaatregelen WMO en Jeugdzorg
We voeren verbetermaatregelen door in de inkoop en toegang van WMO en Jeugdzorg. Dit levert niet direct een besparing op, maar zorgt wel voor betere kostenbeheersing richting de toekomst. Om deze maatregelen uit te kunnen voeren hebben we extra geld nodig, € 120.000. De maatregelen binnen Wmo bestaan uit onderzoek naar kostprijs/andere inkoopsystematiek, doorlichten van aanbieders (leveren ze de zorg en kwaliteit), strengere selectie aan de poort/aantal aanbieders verlagen, verbetermaatregelen toegang. Voor jeugdzorg denken we aan verbetermaatregelen van de toegang, implementatie ondersteuning huisartsen, aanscherpen kwaliteitstoets PGB en hoogte tarieven, goed uitvoeren van monitoring en contractmanagement, instellen regionale toegang voor zware hulpvormen, onderzoeken instellen productieplafonds per aanbieder, inperken landelijk transitie arrangement, strakker sturen op meer- en maatwerk.
Aanpassen regeling gehandicaptenparkeerkaart
0
0
-60
-60
-60
Aanpassen regeling gehandicaptenparkeerkaart
We gaan vanaf 2021 een eigen bijdrage vragen voor de gehandicaptenparkeerkaart. We vragen een eigen bijdrage van € 100. Dit bestaat uit € 25 aan leges en € 75 als bijdrage voor de kosten van het medisch advies voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart. Totale opbrengst is naar verwachting € 60.000 per jaar.
Totaal Wat kunnen we minder of anders doen?
-622
12
-518
-518
-518
Septembercirculaire
489
1.157
1.283
1.422
1.399
Beschermd wonen
418
1.136
1.257
1.389
1.389
Beschermd wonen
We ontvangen extra geld voor de uitvoering van beschermd wonen. In 2020 gaat het om een bedrag van € 1,1 miljoen. Dit stijgt naar € 1,4 miljoen in 2023. De reserveren dit geld voor de uitvoering van deze taak. In juli 2019 is afgesproken om in tien jaar tijd tot een objectief verdeelmodel en algehele doordecentralisatie van beschermd wonen te komen. Dat betekent dat gemeenten in die periode geleidelijk overstappen van de huidige historische verdeling over centrumgemeenten naar een volledig objectieve verdeling over alle gemeenten. Het ingroeipad begint in 2021, waarbij de middelen in 2021 100% historisch worden verdeeld. In 2022 wordt een deel van de middelen voor het eerst objectief verdeeld. De centrumgemeenten blijven verantwoordelijk voor bestaande cliënten. De nieuwe cliënten vallen vanaf 2022 onder de verantwoordelijkheid van alle gemeenten. Over de eventuele doordecentralisatie van de maatschappelijke opvang zal op basis van een evaluatie in 2026 een beslissing worden genomen.
Ambulantisering GGZ
74
95
118
137
139
Ambulantisering GGZ
We ontvangen in 2019 € 74.000, in € 2020 € 95.000, in 2021 € 118.000, in 2022 € 137.000 en daarna € 139.000 voor ambulantisering GGZ. Op 5 juni 2019 is op de Algemene Ledenvergadering van de VNG ingestemd met het hoofdlijnenakkoord GGZ. In het hoofdlijnenakkoord GGZ wordt ingezet op ambulantisering van de zorg. Dit leidt tot een groter beroep op zorg en begeleiding in de gemeente. Het kabinet stelt financiële middelen beschikbaar voor het realiseren van de ambities uit het hoofdlijnenakkoord.
LHBTI- emancipatiebeleid
17
17
17
17
0
LHBTI- emancipatiebeleid
We ontvangen voor de periode 2019 tot en met 2022 jaarlijks € 17.000 voor LHBTI- emancipatiebeleid. Regenboogsteden zetten zich in voor de gezamenlijke doelstelling de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBTI (Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen, Transgenderpersonen en Intersekse personen) verder te bevorderen.
Maatschappelijke opvang
-20
-20
-20
-20
-20
Maatschappelijke opvang
We ontvangen jaarlijks € 20.000 minder voor maatschappelijke opvang. Dit brengen we in mindering van onze budgetten. De bijstelling wordt veroorzaakt door landelijke aanpassing van aantallen.
Invoering Wet verplichte GGZ
0
-25
-26
-26
-26
Invoering Wet verplichte GGZ
In de meicirculaire 2019 ontvingen we voor de invoering van de Wet verplichte GGZ jaarlijks circa € 120.000. Door een andere manier van verdeling van de gelden over de gemeenten ontvangen we jaarlijks € 25.000 minder. Dit brengen we in mindering op het beschikbare budget.
WMO voorzieningen via Wlz
0
-46
-63
-75
-83
WMO voorzieningen via Wlz
We worden gekort op het WMO budget ter hoogte van € 46.000 in 2020 oplopend tot € 83.000 in 2023. Op 1 januari 2020 wordt de hulpmiddelenzorg aan cliënten die in een Wlz-instelling wonen vereenvoudigd. Vanaf deze datum worden mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rolstoel en een scootmobiel) voor alle cliënten in een Wlz-instelling verstrekt vanuit de Wlz en niet meer vanuit de Wmo 2015. Daarnaast worden hulpmiddelen voor zorgverlening en wonen die door meerdere verzekerden te gebruiken zijn vanaf deze datum altijd uit de Wlz betaald. Dit gaat bijvoorbeeld om tilliften en hoog-laagbedden. Door deze vereenvoudiging gaan middelen over van het gemeentefonds naar de Wlz.