Opvang en onderwijs zijn belangrijke voorzieningen in onze samenleving. Het draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de Osse jeugd, het biedt een basis voor gelijke kansen, het zorgt voor overdracht van maatschappelijke en culturele waarden en het helpt mensen met participatie in de samenleving. We streven ernaar dat kinderen een goede start maken op de basisschool en dat onze jeugdigen opgroeien tot zelfredzame mensen, die het liefst met een startkwalificatie de arbeidsmarkt betreden. We gaan uit van inclusief onderwijs en we zorgen voor extra ondersteuning voor de leerlingen die dat nodig hebben. Binnen het onderwijs en ook in de aansluiting van het onderwijs op de maatschappelijke omgeving spelen diverse vraagstukken. Voorbeelden zijn passend onderwijs, de aanpak van onderwijsachterstanden, de aansluiting van VMBO op het MBO en de aansluiting op de arbeidsmarkt. We bekijken samen met de partners wat de koers hierin wordt en welke stappen we hierin zetten.
We werken aan goede onderwijshuisvesting met als uitgangspunt het verduurzamen en beter benutten van de beschikbare gebouwen. Door de krimp van het aantal jeugdigen is er op dit moment nog sprake van overcapaciteit, die we door herschikking bij renovatie en nieuwbouw willen terugbrengen. Het verduurzamen is in principe een taak van de schoolbesturen, maar als gemeente willen wij de schoolbesturen binnen onze mogelijkheden hierbij ondersteunen.
'Leren' houdt niet op na het behalen van het diploma. De snelle veranderingen in de samenleving vragen om inwoners die zich een leven lang ontwikkelen. We vinden volwasseneneducatie daarom van belang en stimuleren formeel en informeel leren.
Wat willen we bereiken?
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We signaleren en bestrijden achterstanden onder jonge kinderen, zodat alle kinderen – ongeacht in welk sociaal-economisch milieu zij opgroeien - gelijke kansen hebben op een succesvolle schoolloopbaan
- We zorgen voor goede aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp
- We benutten onze capaciteit onderwijshuisvesting optimaal
Wat gaan we hiervoor doen?
- Bij het terugdringen van de voortijdig schoolverlaters (VSV) behoren we tot de top 5 van Nederland. Daarom zetten we de succesvolle aanpak van voortijdig schoolverlaters en verzuim vanuit het Regionaal Bureau Leerplicht voort.
- We gaan vanuit het RBL-BNO actief aan de slag met de bredere doelgroep kwetsbare 23-27-jarigen door ze terug te begeleiden naar school. De aanpak is onderdeel van de integrale jongerenaanpak.
- We implementeren de nieuwe aanpak laaggeletterdheid door het versterken basisvaardigheden ook te koppelen aan onderwijsachterstandenbeleid.
- We implementeren de nieuwe aanpak Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022: “Sporen naar kansen voor kinderen”.
- Voor instromende niet-Nederlandstalige kinderen in de basisschoolleeftijd continueren we deaanpak met aparte taalklassen en vliegende brigades voor taalondersteuning. Daarmee verbeteren we de effectiviteit van het NT2-onderwijs.
- We continueren in samenwerking met het voortgezet onderwijs en ROC de Internationale SchakelKlassen (ISK) voor zowel vluchtelingen, vergunninghouders, westerse- en niet-westerse instromende leerlingen waaronder uit Oost-Europa.
- We werken samen met de scholen aan passend onderwijs en realiseren een goede aansluiting van onderwijs op jeugdhulp. Ook in 2020 zal de nadruk liggen op integratie van voorzieningen en aanpakken Onder meer de integratie van (delen) uit het speciaal onderwijs met het reguliere onderwijs zoals koers- en trajectklassen, de verdere verbinding tussen speciaal onderwijs en de Basisteams Jeugd & Gezin (BJG) en specialistische Jeugdhulp.
- We continueren de regionale aanpak dyslexie.
- De herziene regelingen peuteropvang voeren we uit met nieuwe werkprocessen, communicatie naar ouders en afspraken met kinderopvanginstellingen.
- Wij leveren een bijdrage aan de sociale versterking Schadewijk, waarbij wij vanuit onderwijs onder andere insteken op ondersteuning van IKC Regenboog.
- We werken in overleg met de schoolbesturen het plan voor verduurzaming van schoolgebouwen uit, in aansluiting op de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed (zie programma 3. Sport, cultuur en ontmoeten).
- Samen met de onderwijsbesturen maken we (ver)nieuwbouw plannen voor de basisscholen Nicolaasschool en ’t Schrijverke (Herpen).
- Voor ’t Schrijverke zijn naast investeringskosten in het gebouw (opgenomen in het meerjaren investeringsplan maatschappelijk vastgoed) ook aanvullende kosten noodzakelijk voor de inrichting van het openbare gebied en tijdelijke huisvesting. We nemen voor deze aanvullende kosten een bedrag van € 802.000 op in deze programmabegroting. Daarnaast investeren we € 600.000 in de omliggende openbare ruimte. Op basis van een investeringsbesluit wordt het totale krediet voor dit project ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.
- Samen met de onderwijsbesturen starten we (ver)nieuwbouw plan voor de basisscholen Korenaer/Kennedy.
- We gaan komende periode werken aan een stip op de horizon in een Vastgoedplan. Hierbij wordt vastgesteld wat we kwalitatief en kwantitatief echt nodig hebben aan maatschappelijke voorzieningen.