De wereld verandert snel en digitaliseert nog sneller. Wij als gemeente moeten mee in deze verandering. Onze burgers gaan ervan uit dat ze met ons digitaal zaken kunnen doen. Ze gaan er ook vanuit dat ze dat op een veilige manier kunnen doen en dat hun gegevens bij ons in goede handen zijn. 7 x 24-uurs beschikbaarheid is niet eens meer een vraag; het is een gegeven.
Om te blijven voldoen aan de wensen en eisen van de lokale samenleving zetten we nieuwe technologieën in en betrekken wij onze inwoners en ondernemers via onder andere het Burgerpanel.
We richten we ons vanuit het programma 'De Dienstverlenende Organisatie Oss' op plannen per domein, het sociaal domein vraagt iets anders dan bijvoorbeeld het ruimtelijk domein.
Uiteraard zoeken we ook de overeenkomsten en zorgen we voor verbinding als het gaat om de toegang tot onze diensten en producten, onze servicenormen en de beleving van onze inwoners en ondernemers.
Wij baseren ons gedachtegoed op de landelijke ontwikkeling 'Samen Organiseren' van de VNG. In deze ontwikkeling worden dienstverlening en digitalisering samen opgepakt door en namens alle gemeenten. Het credo is een keer ontwikkelen en 355 keer 'uitrollen'. Door het inzetten op dit spoor versnellen we interne ontwikkelingen en pakken we samen met andere gemeenten onderwerpen op. Voorbeelden hiervan zijn de chatbot en de Doe Mee App.
Ook bij de uitvoering van ons dagelijks werk - en daarbuiten, bij onze ketenpartners - verandert er veel. De hulpdiensten kunnen binnenkort op afstand en automatisch het stoplicht op groen zetten, we pakken ondermijnende activiteiten aan op basis van data-analyse en big data. Elk proces levert data op die we ook elders nodig hebben om daar het werk te kunnen doen.
Deze, soms ongemerkte, verandering van de rol van ICT en informatievoorziening vraagt om een herijking van de gemeentelijke informatievoorziening en onze ICT-organisatie.
We willen dat ook onze digitale dienstverlening veilig, betrouwbaar en continue beschikbaar is. Hierbij spelen met name informatiebeveiliging en privacy een steeds grotere rol. Ook willen we bereiken dat de organisatie effectief en efficiënt gebruik kan maken van de beschikbare ICT voorzieningen.
Om te blijven voldoen aan de wensen en eisen van de lokale samenleving zetten we nieuwe technologieën in en betrekken wij onze inwoners en ondernemers via onder andere het Burgerpanel.